Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht en zorg, of je nu moeite hebt met leren of dat juist heel goed kunt. Leerkrachten in het montessorionderwijs hebben daarom een uitgebreide extra opleiding gevolgd. Hierdoor kunnen ze adequaat reageren op het ontwikkelingsstadium van een kind en het juiste materiaal op het juiste moment aanbieden. Met andere woorden, onze leerkrachten zijn in staat om een gericht onderwijsaanbod voor ieder kind te realiseren.
Op Passe Partout volgen we de leerprestaties en de ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden je kind door individuele observatie. Dit gebeurt onder andere tijdens het aanbieden van nieuwe, steeds moeilijkere stof en door gebruik te maken van de resultaten van gevalideerde toetsen.
Als het kind de taken prima kan afronden, wordt er verdiepings- of verbredingsleerstof aangeboden. Daar waar kinderen laten zien dat ze het zelf kunnen, doet de leerkracht een stapje terug. Hierdoor zal een kind ook sneller de neiging hebben om zelfstandigheid te laten zien. Als een kind merkt dat het dan het vertrouwen krijgt van de leerkracht versterkt dat het gevoel van eigenwaarde. Daardoor krijgt een kind meer zelfvertrouwen en neemt de wil om iets uit jezelf te gaan ondernemen (intrinsieke motivatie) toe! Loopt de uitvoering van de taken iets minder soepel, dan zal de leerkracht een extra handelingsplan opstellen en het kind meer of andere oefenstof geven.
Wilt u meer weten over de kenmerken van montessorionderwijs? Klik hier voor meer informatie.
Meer informatieOm de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.