Onderzoekend leren

Onderzoekend leren is een werkvorm die kinderen aanspoort de wereld om zich heen op een actieve manier te onderzoeken en ontdekken. Er wordt hierbij uitgegaan van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Kinderen worden aangemoedigd om de wereld onderzoekend tegemoet te treden en zelf antwoorden te vinden op hun vragen. Volgens Maria Montessori is het belangrijk dat een kind de vrijheid krijgt om zijn omgeving te ontdekken en de dingen zelf te doen, die het zelf ook kan doen.

Vanaf groep 1 gaan we al samen met de kinderen onderzoeken en ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. In de hogere groepen gaan leerlingen vaker eigen onderzoek uitvoeren op basis van gerichte onderzoeksvragen. Ze werken vanuit hun eigen interesse en ze leren dat samenwerken noodzakelijk is om genoeg gegevens te kunnen verzamelen om uiteindelijk tot een goed doordachte oplossing te komen. Hieronder staan diverse voorbeelden uit onze schoolpraktijk.
–> zie ook Kosmisch onderwijs 

 

Stemmen, wat is dat eigenlijk?

16-03-2017

Woensdag 15 maart werd er landelijk gestemd en ook bij ons op school kon u uw stem uitbrengen op het stembureau. In verschillende groepen van de school werd aandacht besteed aan de verkiezingen en aan stemmen. Zo werd er in de bovenbouw gewerkt aan het opstellen van een verkiezingsprogramma voor een eigen partij, er werden posters gemaakt en er werden debatten gevoerd. In de onderbouw werd aandacht besteed aan stemmen en wat  is dat eigenlijk? In dit filmpje kunt u zien op welke stelling er in de onderbouw werd gestemd en waarom?

 

Sky en Tijmen – stop motion filmpje

09-02-2017

Sky en Tijmen uit de kleutergroep maakten vandaag een stop-motion filmpje op de iPad. Na een korte instructie ontdekte ze al snel hoe het in zijn werk ging. Binnen het thema “de winter en de Zuid-Pool” gingen ze aan de slag. Door steeds de pinguïns te verplaatsen, ontstond er een zelfbedacht verhaal. Een hand die per ongeluk gefotografeerd werd, werd na een kort onderzoekje door de leerlingen verwijderd.