Tot op zekere hoogte mag een kind op een dag zelf de volgorde van werkzaamheden kiezen, maar alleen binnen de kaders die de leerkracht stelt. De visie van Montessori is dat ieder kind nieuwsgierig is en een innerlijke drang heeft om te leren. Het montessorionderwijs is om die reden zó ingericht dat leerlingen worden geprikkeld, uitgedaagd en nieuwsgierig gemaakt.
Op Passe Partout gebruiken we speciale montessorimaterialen, zoals gehoorkokers en schuurpapieren letters. Bovendien vond Montessori dat de omgeving gebruikt moet worden om kinderen te laten ontdekken. In onze lokalen staan daarom alleen open- en goed bereikbare kasten waaruit kinderen zelf de materialen kunnen pakken. Soms is een eigen tafeltje te klein om daarmee aan de slag te kunnen; een kleedje pakken om verder te werken op de grond is dan de oplossing. Ook het plein en het parkje rondom de school kunnen dienen af en toe als ontdekkingsplaats.
In het documentatiecentrum kunnen kinderen vervolgens allerlei informatie vinden over wat ze hebben ontdekt.
De leerkracht geeft ieder kind de begeleiding en materialen afgestemd op zijn of haar leerbehoeften. Zo blijven de kinderen gemotiveerd, doen hun best en gaan steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen. Onze speciaal opgeleide leerkrachten houden de leerprestaties en vorderingen van ieder kind nauwkeurig bij. Wil een kind de hele dag tekenen in plaats van een uitdagende taak vervullen? Dan vraagt de leerkracht zich af of er misschien iets aan de hand is en gaat met het kind in gesprek.
Uw kind spelenderwijs laten ontdekken? Maak kennis met Montessorischool Passe Partout en vraag een rondleiding aan.
Rondleiding aanvragenOm de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.